Vaccinatiecongres 2025
Een inspirerende dag voor iedereen die kritisch durft te kijken naar vaccinaties

Op 27 september 2025 vond in Eemnes een kritisch vaccinatiecongres plaats. Hoewel het fysiek een uitdaging was, wilde ik er graag bij zijn om mijn lotgenote Iris de Boer te steunen die daar haar persoonlijke verhaal zou delen. Het was bijzonder om even in deze bubbel te zijn en gelijkgestemden te ontmoeten. Had ik maar zo’n congres bezocht vóór ik de prik nam.
Het congres werd geopend door Desirée Röver, een echte pionier die al jarenlang waarschuwt voor de risico’s van vaccinaties, waaronder de HPV prikken. Haar persoonlijke tragedie met haar zoon heeft haar ertoe gebracht kritisch te kijken naar medische behandelingen en protocollen. Natuurlijk moesten we even met haar op de foto!

Daarna volgde een boeiende presentatie van Door Frankema van Stichting Vaccinvrij over het hele Rijksvaccinatieprogramma van de zwangerschapsprik tot en met de BMR-prik. In de lunchpauze signeerde ze haar bestseller Vaccinvrij! en ja, ik heb er ook één met een persoonlijke boodschap erin.
Mijn lotgenote Iris de Boer deelde haar persoonlijke verhaal over vaccinatieschade door de coronaprik. Ze opende haar presentatie met de woorden: “Ik ben het nog net levende bewijs dat vaccinaties niet altijd goed voor je zijn.” We horen vaak dat je vaccineert voor de ander, maar wat doet die ander voor jou als het misgaat? Deze vraag beantwoordt ze kort maar krachtig in haar dertig minuten durende presentatie die hieronder op YouTube is terug te zien. Spoiler alert: je staat er helemaal alleen voor. In de presentatie verwijst ze bovendien meerdere keren naar mijn verhaal.
Verder sprak Kris Panneels, verbonden aan de Belgische organisatie Preventie Vaccinatieschade, die kritisch kijkt naar vaccinatieprogramma’s. Jean-Luc Vanderlinden, een bekende kritische stem uit Vlaanderen, gaf een lezing over ‘Gezond zonder vaccinaties’.
Het gebeurt niet vaak dat er zo’n congres wordt georganiseerd. Voor mij was het een waardevolle dag vol herkenning en bijzondere ontmoetingen. Het was leuk om mensen te spreken die me herkenden van social media en om samen even écht contact te maken.
Deel dit bericht